در دنیایی که سرعت پیشرفت فناوری زیاد است، لاستیکهای بدون هوا (Non-Pneumatic Tires یا NPT) یکی از نوآوریهایی هستند که ممکن است تحولی بنیادین در صنعت خودرو و حملونقل ایجاد کنند. آیا ما واقعاً میتوانیم به آیندهای برسیم که دیگر با پنچری مواجه نشویم؟ در این مقاله مزایا، چالشها و جایگاه لاستیک بدون هوا در بازار با تمرکز به برندها و موضوعات خرید لاستیک بررسی میشود.
چیستی و مزایای لاستیک بدون هوا
لاستیکهای بدون هوا به شکلی طراحی شدهاند که نیازی به باد و فشار هوا در ساختار داخلی ندارند. به جای آن، از ساختارهای مشبک یا سلولی (honeycomb) استفاده میشود که وظیفه جذب ضربه، تحمل وزن خودرو، و انعطافپذیری را بر عهده دارند.
یکی از مشهورترین نمونهها، Tweel شرکت میشلن است، که از اعضای انعطافپذیر پلییورتان برای جایگزینی هوای فشرده بهره میبرد. مزایای آن عبارتاند از: پنچرینداشتن، کاهش نیاز به نگهداری مرتب فشار باد، احتمال عمر بیشتر آج، و افزایش ایمنی در شرایطی که لاستیک معمولی ممکن است آسیب ببیند
نمونههای عملی و برندهای پیشرو
شرکتهایی مانند Hankook Tire با نمونههایی مانند iFlex و iFlex 2 روی تکنولوژی NPT سرمایهگذاری کردهاند. این فناوریها قرار است در خودروهای نظامی، خودروهای خودران، و حتی خودروهای حمل بار سبک استفاده شوند.
میشلن نیز مفهوم UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System) را توسعه داده که یک نمونه واقعی لاستیک بدون هوا است و در حال حاضر در برخی از ناوگان حمل و نقل شهری در کشورهایی مثل آمریکا، فرانسه و سنگاپور آزمایش شده است.
چالشها و محدودیتها
با وجود مزایای چشمگیر، لاستیکهای بدون هوا با چالشهایی همراهاند:
- گرانتر بودن تولید و هزینههای تحقیق و توسعه بالا؛
- محدودیت در عملکرد در سرعتهای بالا؛ برای مثال نمونههایی مثل Tweel در سرعتهای بیشتر از حدود ۸۰ کیلومتر بر ساعت مشکلات ارتعاش و سر و صدا دارند.
- مصرف انرژی و اتلاف گرما در طراحی سلولهای لاستیکی یا پلییورتانی ممکن است باعث کاهش کارایی سوخت یا کاهش بهرهوری خودرو شود؛
- قبل از نفوذ گسترده به بازار، باید آزمایشات طولانیمدت ثبات، ایمنی، دوام و هزینه نگهداری مشخص شوند.

بازار و چشمانداز آینده
بازار لاستیک بدون هوا در حال رشد است. طبق برآوردها، اندازه بازار جهانی در سال ۲۰۲۵ حدود USD 63.15 میلیارد است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۴ به حدود USD 118.16 میلیارد برسد. نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) تقریباً ۷٫۲۱٪ تخمین زده شده است.
با افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی، خودروهای خودران، و ناوگانهای حمل و نقل شهری، نیاز به لاستیکهایی با نگهداری کمتر، ایمنی بیشتر و قابلیت مقاومت در برابر پنچری افزایش مییابد. لاستیکهای بدون هوا میتوانند گزینهای مناسب برای این نیازها باشند.
جایگاه خریداران و برندهای ایرانی
برای کسانی که قصد دارند خرید لاستیک انجام دهند، مهم است بدانند که فناوری بدون هوا هنوز در همه بازارها به بلوغ کامل نرسیده است. اگر شما قصد خرید لاستیک بارز یا هر برند معتبر دیگری را دارید، فعلاً باید بیشتر به لاستیکهای سنتی یا سایزهایی نگاه کنید که فناوریهایی مثل run-flat یا مراقبت بیشتر دارد.
برندهایی مانند لاستیک بارز اگر بخواهند وارد عرصه فناوری NPT شوند، باید روی تحقیق و توسعه و دو موضوع اصلی تمرکز کنند: کیفیت سلولها و طراحی ساختاری که به عملکرد مشابه یا نزدیک به لاستیکهای بادی دست یابد، و قیمت قابل قبول برای مصرفکننده تا انگیزه برای خرید لاستیک بارز نمونه بدون هوا وجود داشته باشد.

تکنولوژی لاستیکهای بدون هوا نوید آیندهای کمتر همراه با دردسر پنچری و مراقبت مداوم از فشار باد را دارد. با این حال، هنوز راه زیادی برای رسیدن به نقطهای که این نوع لاستیکها برای همه خودروها و کاربردها انتخاب اول مصرفکننده شوند، وجود دارد. برای کسانی که قصد خرید لاستیک دارند، مخصوصاً خرید لاستیک بارز و برندهای معتبر، توصیه میشود هنگام انتخاب به نوع کاربری، هزینه کل مالکیت، ایمنی در سرعت بالا، و دسترسی به خدمات پس از فروش توجه کنند.
منبع: hankooktire.com
نظری وجو ندارد