تفاوت بین انواع مختلف لاستیک‌ها را بشناسید.

لاستیک چیزی بسیار فراتر از یک حلقه لاستیکی پر از هواست. این یک قطعه مهندسی پیچیده است که در اشکال و انواع گوناگون تولید می‌شود و برای مقابله با چالش‌های متنوعی طراحی شده است. در این مقاله به بررسی انواع مختلف لاستیک موجود در بازار و مزایای خاصی که هر یک می‌توانند برای خودروی شما فراهم کنند، می‌پردازیم.

دو بخش اصلی وجود دارد که یک نوع لاستیک را از نوع دیگر متمایز می‌کند، ترکیب مواد لاستیکی و الگوی آج. این عوامل نیز به نوبه خود، براساس محیط و شرایطی که لاستیک در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعیین می‌شوند. تا زمانی که از فناوری مناسب لاستیک استفاده شود، می‌توانید مطمئن باشید که چرخ‌های خودروی شما، چه سواری باشد چه کامیون، از کنترل و کشش بسیار خوبی برخوردار خواهند بود.

انواع مختلف لاستیک

لاستیک‌های تابستانی دارای ترکیب خاصی از مواد لاستیکی هستند که در شرایط آب‌و‌هوایی گرم، چسبندگی و کنترل بسیار خوبی را روی جاده‌های خشک و مرطوب فراهم می‌کنند.

لاستیک‌های زمستانی چسبندگی فوق‌العاده‌ای را روی سطوح پوشیده از برف و یخ، همچنین در جاده‌های خیس در هوای سرد ارائه می‌دهند.

لاستیک‌های چهارفصل ترکیبی از ویژگی‌های لاستیک‌های تابستانی و زمستانی هستند و راه‌حلی ترکیبی با مزایای هر دو نوع را فراهم می‌کنند.

لاستیک‌های 4 x4 کشش بهتری روی زمین‌های سخت مانند گل، چمن و برف دارند، بدون اینکه شیارهای آج آن‌ها مسدود شود.

لاستیک‌های تابستانی

لاستیک‌های تابستانی دارای ترکیب خاصی از مواد لاستیکی هستند که در شرایط گرم، چسبندگی و کنترل بسیار خوبی را روی جاده‌های خشک و مرطوب فراهم می‌کنند. این لاستیک‌ها همچنین مقاومت غلتشی کمتری دارند و در نتیجه باعث افزایش بهره‌وری سوخت و کاهش صدای تولید شده از تماس با جاده می‌شوند.

الگوی آج لاستیک‌های تابستانی نسبت به لاستیک‌های زمستانی ساده‌تر و باریک‌تر است و شیارهای کمتری برای تخلیه آب دارد، که باعث می‌شود سطح تماس لاستیک با جاده به حداکثر برسد. در نتیجه، خودرو در ماه‌های گرم تابستان از کشش و ترمزگیری بهتری برخوردار خواهد بود.

با این حال، همین ویژگی‌ها، یعنی ترکیب خاص مواد لاستیکی و طراحی ساده آج باعث می‌شود که لاستیک‌های تابستانی برای رانندگی در شرایط زمستانی مناسب نباشند. زمانی که دما به زیر ۴۵ درجه فارنهایت (۷ درجه سانتی‌گراد) می‌رسد، ترکیب لاستیک سخت و شکننده می‌شود و طراحی آج آن نمی‌تواند به‌خوبی با برف یا یخ مقابله کند.

لاستیک‌های زمستانی

لاستیک‌های زمستانی چسبندگی فوق‌العاده‌ای را روی سطوح پوشیده از برف و یخ، همچنین در جاده‌های خیس در شرایط سرد فراهم می‌کنند.

ترکیب آج لاستیک زمستانی حاوی مقدار بیشتری لاستیک طبیعی است، بنابراین وقتی دما به زیر ۴۵ درجه فارنهایت (۷ درجه سانتی‌گراد) می‌رسد، سفت نمی‌شود. در عوض، در آب‌و‌هوای سرد انعطاف‌پذیر و نرم باقی می‌ماند تا فاصله ترمزگیری را کاهش دهد.

طراحی آج این لاستیک دارای بلوک‌های عمیق‌تری است که در برف و یخ فرو می‌روند تا چسبندگی بیشتری با سطح جاده ایجاد کنند. همچنین، لاستیک زمستانی شیارهای ریز فراوانی دارد که برای پاکسازی آب و گل‌ولای از مسیر حرکت خودرو بسیار مؤثرند و خطر سر خوردن روی آب (هیدروپلنینگ) را کاهش می‌دهند.

با این حال، لاستیک‌های زمستانی نباید در فصل تابستان مورد استفاده قرار گیرند. ترکیب آن‌ها برای آسفالت خشک بیش از حد نرم است و این باعث می‌شود سریع‌تر فرسوده شوند. علاوه بر این، افزایش مقاومت غلتشی باعث مصرف بیشتر سوخت و ایجاد صدای بیشتر از سطح جاده خواهد شد.

لاستیک‌های چهارفصل

لاستیک‌های چهارفصل ترکیبی از ویژگی‌های لاستیک‌های تابستانی و زمستانی را در خود دارند و یک راه‌حل هیبریدی با مزایای هر دو نوع ارائه می‌دهند. برای رانندگانی که در مناطقی با زمستان‌های ملایم زندگی می‌کنند (که دما به‌ندرت به زیر صفر می‌رسد)، لاستیک‌های چهارفصل می‌توانند گزینه‌ای مناسب باشند. در بین لاستیک های چهار فصل ایرانی  با خرید لاستیک‌ بارز ایمنی و عملکردی ممتاز را برای خودرو خود فراهم کنید. علاوه بر این، رانندگان می‌توانند در هزینه و زمان صرفه‌جویی کرده و زحمت تعویض فصلی لاستیک‌ها را کاهش دهند. اما همیشه به خاطر داشته باشید که لاستیک‌های تابستانی و زمستانی به‌طور خاص برای شرایط مربوط به خود طراحی شده‌اند.

لاستیک‌های ران‌فلت (Run-flat)

لاستیک‌های ران‌فلت یکی از بزرگ‌ترین اختراعات در صنعت خودروسازی پس از پیدایش لاستیک‌های بادی یا گذار از لاستیک‌های بایاس به رادیال به شمار می‌آیند. چرا این نوآوری انقلابی است؟ زیرا در صورت پنچری یا افت ناگهانی فشار باد، یک لاستیک ران‌فلت همچنان به‌طور کامل قابل استفاده باقی می‌ماند تا زمانی که راننده بتواند با خیال راحت به خانه یا نزدیک‌ترین تعمیرگاه برسد.

عملکرد لاستیک‌های ران‌فلت از طریق دیواره‌های جانبی تقویت‌شده، ضخیم و مقاوم آن‌ها تأمین می‌شود، به‌طوری که پس از پنچری نیز می‌توان به‌طور موقت با آن‌ها رانندگی کرد. به‌طور کلی، می‌توان تا حدود ۸۰ کیلومتر (۵۰ مایل) با یک لاستیک ران‌فلت پنچر حرکت کرد. با این حال، توجه داشته باشید که این نوع لاستیک‌ها قابل تعمیر نیستند و باید در سریع‌ترین زمان ممکن با یک لاستیک نو تعویض شوند.

لاستیک‌های 4×4

لاستیک‌های  4×4 طراحی آج گسترده‌تری نسبت به لاستیک‌های معمولی خودرو دارند، به‌ویژه بلوک‌های آج بزرگ‌تر و شیارهای عمیق‌تری در لاستیک. لاستیک‌های استاندارد عملکرد ضعیفی در سطوحی مانند زمین گل‌آلود دارند زیرا آج لاستیک سریعاً با گل پر می‌شود و چرخ شروع به چرخیدن بی‌فایده می‌کند، در حالی که لاستیک بیشتر و بیشتر در گودال فرو می‌رود. در مقایسه، لاستیک‌های کامیون  4×4 کشش بهتری روی زمین‌های سختی مانند گل، چمن و برف دارند، بدون اینکه منطقه آج مسدود شود.

با نزدیک شدن فصل گرم، زمان مناسبی برای تعویض لاستیک‌های خودرو و استفاده از لاستیک‌های مخصوص تابستان است. لاستیک‌های تابستانی به‌طور ویژه برای شرایط آب‌و‌هوایی گرم طراحی شده‌اند و می‌توانند چسبندگی و کنترل بسیار بهتری روی جاده‌های خشک و مرطوب فراهم کنند. این لاستیک‌ها علاوه بر کاهش مقاومت غلتشی، مصرف سوخت کمتری دارند و به دلیل طراحی خاص آج، عملکرد بهتری در تابستان از خود نشان می‌دهند. بنابراین، برای تضمین ایمنی و بهبود عملکرد خودرو، بهتر است به‌موقع برای خرید لاستیک‌ تابستانی مناسب از فروشگاه‌ معتبر تایر لاین اقدام کنید. با مراجعه به وبسایت تایر لاین، می‌توانید انواع لاستیک‌ دولتی مانند لاستیک بارز و لاستیک های برند خارجی مانند تراینگل، کومهو و … را با ضمانت اصالت و قیمت رقابتی برای خودروی خود خریداری کنید.

منبع: continental-tires.com

No comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *